Handboek Category Management

Jan-Willem Grievink, Evelyn van Leur, Christian van Someren
Handboek Category Management
 
Category Management is uitgegroeid tot een vak. Niets in het assortiment van de retailer is toevallig. Artikelen en leveranciers worden zorgvuldig geselecteerd. Producten hebben een plaats en een functie in een categorie en elke categorie heeft weer een rol voor zowel retailer als shopper. Shoppers hanteren een bewuste of een onbewuste logica wanneer ze een product in hun winkelwagentje leggen. En retailers willen zich meer en meer onderscheiden. Daarvoor hebben ze producten en leveranciers nodig. Dat betekent dat er samengewerkt moet worden tussen retailers en leveranciers. Soms meer en soms minder. Dit vereist inzicht en vaardigheden bij beide partijen. En dat vakgebied – optimaliseren van categorieën in het perspectief van de shopper en de formuledoelstelling– is uitgegroeid tot Category Management.
 
Of je nu categorymanager, formulemanager, salesmanager, marketeer of trade marketeer bent, je hebt met het vakgebied van ‘Category Management’ van de retailer te maken. Daarover gaat dit Handboek Category Management. We bekijken het vakgebied vanuit het perspectief van de retailer, en juist daarom is het ook zeer geschikt voor iedereen die met die retailer zaken wil doen. We bespreken alle facetten die met Category Management te maken hebben. Dat leidt tot scherpe observaties en pittige conclusies.
 
Honderden internationale bedrijven hebben Category Management gemaakt tot wat het nu is. Dit handboek is in eerste instantie in 2006 geschreven rond het 10-jarig bestaan van ECR Nederland (onderdeel van GS1). Met hulp van tientallen specialisten vanuit retailers en grote leveranciers. In 2014 is dit boek volledig herzien en geactualiseerd met nieuwe cases en nieuwe inzichten. Onder andere de groeiende rol van ‘online winkelen’ en de uitgebreidere informatie over de shopper hebben een extra dimensie en groeimogelijkheden toegevoegd. Maar we bouwen voort op de kennis die binnen ECR Nederland is ontstaan.
 
Jan-Willem Grievink (als food-chain expert), Evelyn van Leur (Category Management en trademarketing expert) en Christian van Someren ( online retail expert) hebben als (her)schrijvers van dit boek (opnieuw) hun expertise gekoppeld aan de praktijkervaringen van vele Category Management specialisten vanuit food en nonfood retailketens.
Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA