Inzicht in formulemanagement voor Trade Marketeers

Formule Management

Tijdens één van de TMA on Tour bijeenkomsten in het afgelopen jaar is het verzoek van de leden gekomen om nadrukkelijk stil te staan bij formule management. Naast formule positionering, formule branding en promotie dienen ook de rollen van de individuele categorieën de formule integraal te ondersteunen. 

Er wordt zeer gevarieerd gekeken naar het al dan niet succesvol zijn van een winkelformule en degene die hier verantwoordelijk voor is. Is het de formulemanager die zich richt op de positionering van de winkels en het design? Zijn het de category managers aan de hand van hun assortimentskeuze? Zijn het de winkeliers die een lokale invulling geven? Zijn het de fabrikanten die via hun gezamenlijk merkenbeleid het beeld bepalen van een winkel? Of zijn het wellicht consumenten die de aantrekkelijkheid van de formule beoordelen?”.
Traditioneel kijken retailers naar kengetallen die inzicht geven in de ontwikkeling van onder meer het marktaandeel, de bottom-line winstgevendheid en het imago van de winkelformule. Voor de meting van de diverse formuledoelen is dat uiteraard van belang, maar toch ontbreekt meestal het inzicht in juist de samenhang van de meest relevante kengetallen. De bedrijfsvoering wordt bovendien steeds complexer. Men moet dus op een moderne en effectievere manier kijken naar het gecombineerde effect van de ingezette formule-, winkel- en categorie-strategieën, oftewel de ‘strategische effectiviteit’ van de winkelformule.

Deze bijeenkomst wordt gehouden op Hoog Catharijne in Utrecht. Na ruim zes jaar van bouwen en verbouwen opende een deel van het vernieuwde winkelcomplex, nu Nieuw Hoog Catharijne, haar deuren. De nieuwe Noordpassage vormt een geheel nieuwe en overzichtelijke verbinding tussen stad en station en biedt ruimte aan verschillende bekende formules. Naast inzicht in formulemanagement gaan wij ook Hoog Catharijne in om aan de hand van het Custumer Relevancy Model, positioneringen van formules vanuit een klant- en fabrikanten oogpunt te beoordelen.
 
Schrijf je in en kom ook op 30 januari naar Utrecht

Programma:

Inloop 12.30u (met broodje)
Start 13.00u
Intro 13.00u -13.30u
Theorie 13.30u - 15.00u
Opdracht met model (doing) 15.00u - 16.30u
Plenair 16.30 -17.00u



 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van TMA