16e TMA Congres van hoog niveau

23 October 2017
Elk jaar is de doelstelling van het TMA Congres om de deelnemers te prikkelen en te inspireren op het vakgebied (Trade) Marketing. Meer dan 100 deelnemers zagen een kwalitatief hoogwaardig programma met inspirerende sprekers. De uitstekende accommodatie en gastheerschap van AFAS maakte de dag op 12 oktober j.l. compleet.

Shopper Hacking
Het thema van dit congres was Shopper Hacking waarvoor wij de volgende omschrijving hanteren:

“Shopper hacking is a process of rapid experimentation across omni-channels and shopper behavior to identify the most effective, efficient ways to grow a business. Shopper hackers are (trade) marketers that specifically focus on building and engaging the buyer base of a business. Shopper hackers often focus on low-cost alternatives to traditional marketing, e.g. using online media, social mediaviral marketing or targeted advertising instore”

Elk jaar bereidt de Executive Club van de TMA het thema voor en wordt het tijdens het TMA Congres in breder verband besproken. De afgelopen jaren stonden thema’s als Big data, Omnichannel, Category management, Branding binnen Retail etc. op de agenda. Het afgelopen jaar stelde de Executieve zich de volgende vraag:

Om nader inzicht te krijgen in het toekomstig handelen van shoppers moeten we denken in generaties en doelgroepen. Elke generatie heeft zijn specifieke kenmerken en dat is terug te vertalen naar het aankoopgedrag. Hebben we genoeg kennis over generatie Y, Z of the millennials op dit gebied? Of de generatie na de millanials? We hebben het grip krijgen op de specifieke shoppers het thema “shopper hacking” gegeven.

Millenials en senioren
Moderator en Illusionist Niels Houtepen begeleidde de dag en liet de deelnemers met ongeloof achter door gedachten te kunnen lezen. Konden wij als trade marketeers dat maar bij generaties of shoppers!

Impressie: http://www.trademarketingassociation.nl/nl/media/impressie-tma-congres-2017/

Belangrijk is om een beetje houvast te krijgen. Prof. Gino van Ossel neemt de deelnemers mee door een matrix om op generatie niveau meer inzicht in - en grip te verkrijgen op de shopper. Met inspirerende presentaties gaven Joeri van den Bergh (auteur van “How cool brands stay hot”) en Linda van Rijn inzicht in Millennials en de vergrijzende markt. Ongelooflijk hoe belangrijk de groep 50+ is binnen de totale besteding en “Iwwiwwiwi” geleerd van Joeri.

Tijdens de parallel sessies was er uitgebreid de mogelijkheid te discussieren en te leren over de customer journey aanpak van de merken Sportlife en KPN.

Supermarkten en/of de inluencers
John Meulemans van 3sixtyfive en Joeri lieten ons zien wat voor rol influencers kan zijn en het belang hiervan in de marketingmix. Verbazing wekkend de case op het gebied van conversie, waar een duitse jeugdige influencer in staat bleek 15% marktaandeel te behalen binnen 2 maanden in het segment body verzorging (een verzadigde compitatieve markt met grote spelers als Beiersdorf). Wat betekent dit voor jouw merk? Hoe kun je dit zelf positief voor je laten werken?

We blijven trade marketeers dus we willen ook weten hoe bestaande retail zich ontwikkeld. Met dank aan Gerard Koning van Coop supermarkten. We weten in ieder geval weer dat supermarkten zich profileren als super brands. In de machtsverhouding zullen fabrikanten echt het retail spel moeten begrijpen. Een belangrijke rol die de Stichting Trade Marketing Association zich al 16 jaar geleden zichzelf heeft opgelegd.

Nog geen lid meld je dan aan bij de Trade Marketing Association (www.trademarketingassociation.nl) en zorg ervoor dat we als vakgebied kunnen blijven ontwikkelen.

Voor het komend TMA Congres in 2018 gaan we aan de slag met een nieuw thema: “de trends in distributiekanalen