Trade Marketing kent naar de definitie van de Trade Marketing Association 6 vakgebieden. Mocht je hierin werkzaam zijn of er veelvuldig mee te maken krijgt sluit je dan aan bij de TMA.
Business Intelligence
Marktdata vertalen naar informatie en business intelligence. Het benutten van shopper en retail inzichten om retailers pro-actief te adviseren ten einde het rendement in de categorie te verbeteren.
Channel Development
Kernvraag die centraal staat in dit deelgebied is: Waar liggen de volumes van de toekomst? Hoe gedragen consumenten zich in de verschillende afzetkanalen? Wat zijn hun aankoop- en consumptiemotieven? Hoe kunnen merken anticiperen op deze ontwikkelingen, zodat ook in de toekomst afzetgroei wordt gerealiseerd?
Category Development
Hoe is de categorie opgebouwd? Wat is de rol van de categorie? Sluit de categorievisie aan bij de visie van de retailer? Kan gezamenlijk meerwaarde gecreeerd worden voor consumenten? Wat is de rol van fabrikanten in de categorie? Wat betekent dit in de praktijk?
Shopper Marketing
Shopper marketing is een vorm van commercie die de potentie heeft te beinvloeden in zijn of haar koopgedrag. Het vertrekpunt betreft hier begrip van het gedrag van de shopper of de winkelende consument.
Retail Media
Hoe kan de consument (lees: shopper) effectief beinvloed worden in de aankoop journey? Hoe sluit de positionering van het merk aan bij de positionering van de retailer? Wat is het bereik van mijn merk op het retailplatform en de winkelvloer? Hoe kunnen categorie en shopper inzichten vertaald woden naar succesvolle trade concepten binnen het eco-systeem van de retailer? Retailmedia betekent in het kort marketing aan consumenten op het moment van aankoop, online of in de daadwerkelijke fysieke winkelruimte. Over het algemeen omvatten gebruikelijke technieken reclame in de winkel, online reclame, bemonstering, klantenkaarten en coupons of vouchers
Trade Communications
Hoe communiceren met retailers over innovaties, categorievisie, shoppergedrag en nieuwe trade concepten? Welke media? Welke vorm? Wie zijn de interne stakeholders en hoe deze te bereiekn? Hoe inspiratie overtuigend te koppelen aan visie?